I made this widget at MyFlashFetish.com.

"Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis" "Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan"

Thursday, November 5, 2009

**KAEDAH MOTIVASI ANAK**


Komunikasi dalam keluarga merupakan salah satu faktor untuk boleh mewujudkan keluarga yang ceria, bahagia dan harmoni. Dengan wujudkan komunikasi ynag berkesan, anak-anak akan dapat dimotivasikan dari semasa ke semasa agar mereka menjadi insan yang bersemangat, progresif, prokatif dan berfikiran positif. Untuk memotivasikan anak-anak, ibu bapa perlulah menggunakan kaedah komunikasi ynag berkesan agar matlamat dan harapan kita untuk mewujudkan insan yang berguna dan berakhlak akan tercapai. Oleh itu kaedah komunikasi untuk meningkatkan motivasi di kalangan anak-anak adalah seperti berikut:
1. Penerangan yang jelas. Penyelelidikan menunjukkan kebanyakan kanak-kanak dan remaja tidak cemerlang dalam kerja rumah dan tugasan kerana mereka tidak tahu apa yang patut mereka lakukan. Ibu bapa sepatutnya perlu menjelaskan perkara berikut:
a. Kenapa tugasan yang diberikan itu penting?
b. Apa kaitan sesuatu tugasan dengan kehidupan?
c. Memastikan pengetahuan asas mereka mantap.
d. Beritahu bagaimana hasil kerja mereka akan dinilai.
e. Jelaskan kepada mereka apa yang mereka akan perolehi dan kecapi hasil sesuatu tugasan atau kerja.



2. Ganjaran. Anak yang tidak mempunyai motivasi dalaman yang kuat boleh dimotivasikan secara luaran dengan menyediakan pelbagai bentuk ganjaran. Lihat apa kebaikan dan kelebihan anak dan suburkannya, mereka pasti mengulangi kebaikan ini di lain masa. Pelbagai bentuk ganjaran boleh diberikan seperti hadiah, puji-pujian, pelepasan daripada tugas harian dan sebagainya. Ganjaran bukan sahaja diberikan terhadap pencapaian yang diperoleh tetapi juga terhadap usaha ynag diberikan. Berikan insentif agar anak berusaha untuk menguasai pengetahuan dan maklumat bukan sekadar bersaing antara satu sama lain. Ganjaran luar yang berkesan ialah yang mampu menjana motivasi dalaman anak.


3. Tetap dan Mantapkan Matlamat. Setiap anak mestilah disuruh menetapkan matlamat untuk pendidikan dan masa depan. Ikuti perkembangan anak dan pastikan setiap anak mampu merealisasikan matlamat masing-masing.


4. Berikan Perhatian. Anak akan memberikan tindak balas yang positif terhadap ibu bapa yang ambil berat tentang diri dan masalah mereka. Memahami adalah lebih baik daripada menghukum. Ada ketikanya ibu bapa perlu bercerita kisah lampau, memberitahu kesilapan-kesilapan yang pernah mereka lakukan dan lain-lain sebagai satu teladan untuk pelajar. Ini penting untuk mewujudkan jambatan emosi, saling mempercayai dan saling bertanggungjawab. Sekiranya mereka lakukan kesilapan, pastikan mereka faham bahawa semua orang boleh lakukan kesilapan tetapi jelaskan kepada pelajar iaitu manusia berjaya ialah mereka yang belajar dari kesilapan. Sentiasa tanya apa matlamat mereka? Apa perancangan mereka? Sejauh mana progres mereka? Apa minat mereka? Apa kerjaya pilihan mereka? Dan sebagainya.


5. Penglibatan dan penyertaan. Salah satu kunci motivasi diri ialah penglibatan aktif dan penyertaan dalam setiap aktiviti kekeluargaan. Rangsang anak untuk terlibat dalam aktiviti luar, interaksi antara adik-beradik dan saling membantu. Anak akan lebih bermotivasi apabila mereka rasa diri mereka penting dan diperlukan. Oleh itu libatkan setiap pelajar dalam pelbagai kerja ibu bapa seperti memasak, mengemas rumah atau berkebun.


6. Penuhi keperluan. Ibu bapa mestilah sedar bahawa setiap anak memerlukan daya hidup, kasih sayang, kuasa memilih, keseronokan dan kebebasan. Misalnya, memberikan peluang anak yang tua menyelesaikan masalah-masalah kecil di kalangan adik-beradik. Atau memberi peluang kepada mereka memberikan pendapat dan pandangan sepert aspek hiasan dalaman atau sebagainya.


7. Kepelbagaian Emosi dan watak. Kekuatan memori ada kaitannya dengan tahap emosi yang membentuk pengalaman seseorang. Anak akan lebih mudah mengingat dan memahami sesuatu yang disertai dengan pendekatan emosi. Anak akan lebih bersedia untuk belajar apabila ada unsur-unsur kepelbagaian emosi dan watak kerana mereka tidak akan bosan. Jangan malu untuk mempelbagaikan watak, gaya dan pendekatan anda demi menarik minat anak terhadap apa yang mahu anda sampaikan.


8. Terapkan Aspek Kemahiran. Ajarkan mereka beberapa aspek kemahiran komunikasi dan sosial. Contohnya beri peluang untuk mereka 'memberi ceramah' atau melayan tetamu yang datang. Juga terapkan kepada mereka teknik pembelajaran yang berkesan, pengurusan masa, kaedah membaca, kaedah mengambil nota dan sebagainya. Tanam dalam fikiran 'boleh' dalam setiap yang dilakukan.


9. Amalkan Prinsip MAT - Mesra, Adil dan Tegas. Berkomunikasilah dengan mesra dan memberi layanan dan adil dan saksama tanpa memilih kasih dan dalam masa yang sama tegas dan berprinsip dalam mendisiplinkan anak-anak.




**AWAS!! ALAT PERMAINAN YANG MENGGUGAT KESELAMATAN**


Beg plastik yang selalu ditinggalkan berselerak di merata rumah dan sering dianggap tidak mendatangkan masalah, boleh melemaskan kanak-kanak jika mereka menyarungnya pada kepala dan muka.
Ibu bapa harus menilai barang mainan yang dibeli untuk anak-anak. Alat permainan adalah kemestian dan kanak-kanak banyak belajar melaluinya tetapi ia tidak perlu menggugat keselamatan dan kesihatan mereka.



**Panduan membeli barang mainan**
  • Alat mainan kecil yang senang ditelan atau disedut melalui hidung tidak sesuai bayi atau kanak-kanak prasekolah.
  • Pastikan setiap bahagian alat mainan dipasang sempurna. Contohnya, tayar kereta mainan atau kapal terbang dan juga mata anak patung dan butang anak patung yang senang dicabut. Kanak-kanak gemar memasukkan benda-benda ini ke dalam mulut. Sebarang bahagian tertonjol harus tumpul dan tidak boleh mencederakan.
  • Alat mainan sepatutnya tidak boleh pecah meninggalkan kesan tajam atau selumbar. Begitu juga barangan plastik yang boleh dilentur.
  • Pastikan tiada pin atau dawai kokot terlekat pada alat mainan terutama anak patung.
  • Permainan stuffed toys harus menggunakan bahan bahan yang tidak mendatangkan alahan atau alergi. Pastikan alat permainan tidak menggunaka cat bertoksid.
  • Alat permainan sepatutnya boleh dicuci untuk memastikan ia tidak terlalu kotor dan mengumpul kuman yang boleh menyebabkan jangkitan.
  • Berhati-hati dengan alat perhiasan kanak-kanak yang senang pecah dan mudah ditelan.
  • Pastikan tali yang diikat pada alat mainan tidak melebihi 30 sentimeter panjang. Tali yang melebihi ukuran ini boleh menyebabkan kanak-kanak terbelit leher mereka dengan mudah. 

**GELAGAT DAN PERTUTURAN JADI IKUTAN**


**Kemahiran mendengar**




Kebolehan ini terbentuk sejak dalam kandun~an. Setelah lahir, mereka membentuk hubungan sosial dengan orang paling rapat menerusi suara. Bayi akan tersenyum dan mengekek jika anda mengagah mereka. Biasanya jika dibiarkan keseorangan terlalu lama, bayi akan menangis dan hanya diam apabila mendengar suara/bunyi. Sebab itu sesetengah ibu menggantung alat bunyi-bunyian pada katil bayi bagi menenteramkan mereka.



**Kemahiran mengingat dan meniru tingkah laku**




Apabila usia semakin meningkat bayi bukan sahaja mendengar tetapi cuba menghafaz setiap perkataan didengari dan cuba menuturkannya. Fasih atau pelat bukan masalah. Mereka juga tidak pandai menilai atau memahami perkataan diucapkan.
Apabila semakin besar, kemahiran mendengar dan bertutur dilengkap dengan kebolehan meniru perbuatan/tingkah laku yang mudah. Kecenderungan mereka lebih terangsang jika gerakan dan bunyi-bunyian tampak pelik atau menghiburkan. Misalnya, kapal terbang, kereta api atau iklan televisyen. Tidak berkelip mata mereka.
Ketika ini hati berasa terhibur melihat gelagat anak. Ada kala mereka menari, menyanyi atau berlakon sesama sendiri. Kadang-kadang kita tidak faham butir pertuturan mereka tetapi tahu ia hasil pengamatan dan peniru.



**Kemahiran berimaginasi**




Menjelang usia tiga tahun, kanak-kanak pandai berimajinasi. Mereka mengolah setiap yang dipandang atau didengar daripada ayah, ibu, kakak, nenek atau datuk yang tinggal sebumbung dan menggabungkannya menjadi satu watak baru.
Saban hari wataknya bertukar — ada kala menjadi datuk, nenek, ibu, ayah atau kakak. Bagi melengkapkan penampilan, mereka gemar menggunakan barangan orang yang ditiru. MisaInya, memakai kain pelekat bapa, kasut tumit tinggi ibu atau tongkat datuk.



**Kemahiran bersoaljawab**





Menjelang usia empat tahun, anak anda bukan sahaja suka memerhati dan meniru tetapi gemar bertanya. Tahap ingin tahu mereka terlalu tinggi. "Ma, kenapa macam ni?, Kenapa macam tu? Kenapa benda ni warna ni? Kenapa itu dan kenapa ini?"
Proses ini peringkat permulaan mereka membentuk personaliti dan menambah pengetahuan dengan mengumpul maklumat baru. Pasti anda pernah disoal anak dari mana bayi datang? Jika anak sulung lelaki, mereka kerap bertanya mengapa alat kelamin adik perempuan berbeza?
Terpulanglah kepada kebijaksanaan anda untuk memberi jawapan paling munasabah kerana anak tidak pandai membezakan antara baik dan buruk dan masih belum ada minat tertentu. Ada perkara yang diminati hari ini, tidak disukai lagi keesokan hari atau minggu depan.



**Membentuk kemahiran menyeluruh**




Pada usia empat tahun dan lebih juga, kanak-kanak mula bijak meniru perbuatan anda secara menyeluruh. Misalnya, cara anda mencuci ambal dengan penyedut hampagas. Mereka mengamati setiap pergerakan anda. Mula-mula ambil alat penyedut hampagas, kemudian tarik wayar dan sambung pada plag, hidupkan arus elektrik dan mula mencuci. Biasanya anak anda cuba 'menyibuk'.
Jika ditegah, mereka akan berundur dan menunggu masa sesuai mengulangi perbuatan anda. Mungkin mereka akan menggunakan alat sama atau mengambil barangan lain sebagai ganti.



**Kemahiran meniru falsafah dan nilai hidup**




Apabila tahap pemikiran anak semakin matang, mereka bukan sahaja meniru perkara yang mudah dan jelas, tetapi nilai hidup yang tersirat. Misalnya, anak mengamati sikap anda yang suka kebersihan — cuci tangan sebelum makan, mandi bersabun, pakai baju bersih dan kemas serta rambut disisir rapi. Mereka akan menyimpan maklumat ini dan meniru bulat-bulat tanpa bantahan. Apabila semakin matang, barulah mereka berhujah atau mahu penjelasan sewajarmya.
Ketika ini anak anda ibarat kaca hablur yang mudah dibentuk apabila cair dan panas. Rebutlah kesempatan ini untuk menerapkan nilai-nilai hidup yang positif merangkumi soal agama, budaya dan tatasusila orang Timur/Melayu.



**Rumah institusi sosial pertama**




Proses pembentukan personaliti menerusi kemahiran ini akan berlanjutan hingga mereka dewasa. Selepas memasuki alam persekolahan, bermulalah tahap kedua pengaruh dari luar rumah.
Justeru, pastikan anda sentiasa membimbing anak pada tahap pertama kehidupan mereka bagi menjamin kemahiran yang terbentuk dapat dijalin sempurna menjadi asas personaliti yang sihat dan kukuh.
Rumah adalah sekolah pertama anak belajar mengenai kehidupan, membentuk tingkah laku dan cara pemikiran. Menurut pakar sosiologi John Locked, persekitaran juga agen penting mempengaruhi pembentukan peribadi dan tingkah laku anak. Persekitaran ada dua — dalaman dan luaran.
Persekitaran dalaman wujud di dalam rumah. Justeru, pastikan rumah anda mempunyai empat persekitaran sihat bagi membantu perkembangan tingkah-laku anak agar positif.



**Persekitaran fizikal**




Ia merangkumi bentuk rumah dan kelengkapan rumahtangga. Cara anda memilih konsep hiasan dalaman berupaya mempengaruhi suasana rumah secara keseluruhan. Misalnya, cara anda memilih bentuk perabot dan menyusunnya, mengatur perhiasan, memilih cat dan corak kertas dinding serta warna dan corak langsir.
Jika anda bijak membeli perabot dan kreatif menyelaras susun atur, rumah sempit tampak kemas dan menarik. Kebersihan rumah terjaga serta pemilihan warna cat yang tepat menghasilkan suasana segar dan ceria.
Seandainya anda gemar bersukan dan mempunyai kelengkapan beriadah di rumah, pasti minat anak anda pada kegiatan riadah tersemai secara semula jadi. Begitu juga jika di rumah ada kelengkapan audio visual canggih, pasti mendorong anak anda meminati dunia hiburan. Mungkin dia jadi penyanyi, pelakon, pengarah atau sekadar 'Pak Pacak'.



**Persekitaran material**




Wang sangat penting untuk kehidupan. Tetapi, tidak semestinya hanya orang kaya mampu mendidik anak menjadi manusia. Wang cuma diperlukan untuk memenuhi keperluan asas kehidupan — makanan, pakaian, belanja perubatan dan persekolahan. Seandainya anda tidak berupaya membiayai persekolahan anak, pasti anda tidak dapat menjadikan mereka manusia berilmu. Anda juga memerlukan wang untuk membiayai perubatan anak terutama jika mereka menghidap penyakit kronik. Misalnya, sakit jantung berlubang — jika tidak diubati, anak anda sentiasa sakit dan tidak bertenaga untuk meneruskan kehidupan seharian. Mereka juga cepat berputus asa dan enggan berusaha kerana menganggap tidak mungkin dapat hidup lama.



**Persekitaran emosi**




Pastikan suasana di dalam rumah sentiasa dilimpahi kasih sayang dan kemesraan. Bapa menyayangi ibu, ibu mencintai bapa. Ibu dan bapa menayayang anak sama rata agar tidak timbul rasa 'dianaktiri' atau pilih kasih. Ibu bapa juga perlu menunjukkan rasa hormat dan kemesraan pada pembantu rumah atau penghuni lain di dalam rumah untuk membentuk tingkah laku anak agar bersopan dan berbudi bahasa.



**Persekitaran budaya**




Cara hidup dan kebiasaan di dalam rumah membentuk budaya sampingan yang menjadi ikutan anak. Jika penghuni mengamal cara hidup bersih, kuat agama, bersopan dan berperikemanusiaan, anak akan menerapkan nilai sama dalam membentuk personaliti.
Jika keluarga bersikap sebaliknya - pengotor, tidak bertimbang rasa dan kasar serta tidak menghargai hidup, anak mungkin menjadi lebih teruk lagi.



**Latih diri melatih anak**


Mendidik anak memerlukan kesabaran dan anda perlu melatih diri mengemari tanggungjawab ini. Jika anda memahami kemahiran keibubapaa dan berupaya mengenali fitrah anak, tanggungjawab menjadi lebih mudah. Hukum alam mudah — yang kecil akan besar, yang kuat akan lemah dan yang muda akan tua. Seandainya anda sentiasa berusaha memahami fitrah anak ketika mereka kecil dan sabar menghadapi kerenah mereka, pasti anak juga akan berusaha memahami gelagat anda apabila sudah tua kelak. 


No comments:

Post a Comment

ulaskan komitmen anda disini...terima kasih..