I made this widget at MyFlashFetish.com.

"Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis" "Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan"

Tuesday, December 15, 2009

**RENDAH DIRI**

**PERASAAN RENDAH DIRI**


INFERIORITY COMPLEK (Perasaan Rendah Diri)
Inferity Compleks bermakna 'a feeling that one is less important, less clever or less admired than other people. This feeling makes some people aggressive and other shy'.

Menjadi seseorang (somebody) adalah suatu hal yang penting dalam kehidupan seseorang. Kebanyakan manusia memerlukan sokongan dari segi pujian, kata-kata, perangsang, egois dan sesuatu yang menonjol (dominan). Sampingan - sampingan inilah yang mendorong seseorang itu bertahan sebagai seseorang.







Tetapi tidak semua mencapai kepada maksud tersebut, menjadikan mereka lemah dan tak bermaya untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Perasaan rendah diri (zuhud) adalah baik dari segi Islam, tetapi merendah diri dari kelemahan yang di beri akan mendatangkan kebencian terhadap diri sendiri. Seseorang itu lebih patut bersyukur dari merendah diri kerana ia akan memboloskan diri dari perasaan rendah diri dan merasa hina.

Merasakan ia tidak bermaya terhadap sesuatu perkara seperti menguasai satu-satu matapelajaran atau pekerjaan haruslah dilihat dari segi kemampuan yang di beri. Berusaha dan mencuba sehingga tahap maksima adalah terbaik dari mengalah di tengah jalan. Bukan semua pemberian dari Allah S.W.T itu akan datang dengan secara tiba, adakalanya ia memerlukan kesabaran yang tinggi dalam diri seseorang itu untuk meneruskan usahanya.

Tidak benar kita telah mengalah jika kita telah mencuba. Tapi perlu di teliti sehingga tahap mana kita telah berusaha. Mendapat gred 3 pada sebelumnya dan mencuba sekali lagi lalu mendapat gred 1 atau 2 adalah kejayaan. Berjaya meningkat satu tahap dengan berusaha adalah kejayaan. Mencuba dengan satu mata pun boleh dianggap kejayaan, kerana bukan semua kejayaan yang terbagus milik kita. Tetapi kejayaan melalui usaha yang berterusan adalah yang terbagus.

Merendah diri baik dalam beberapa faktor dimana keyakinan yang melampau akan membunuh terus semangat dan usaha yang selama ini dibajai. Menuai sesuatu hasil bukan semestinya dengan hasil yang banyak tetapi dengan kepuasan yang dilalui selama ini itulah yang terbaik. Jika kita masih mempunyai perasaan ini hendaklah dikikis dengan usaha yang berulang dan bukannya mengeluh dan berhenti disitu saja.

Ayuh tunjukan semangat juang anda kepada diri anda sendiri bukan untuk orang lain. Ini akan menyelamatkan anda dari terus hanyut dengan perasaan tersebut kerana jika untuk orang lain akan membabitkan pihak lain. Buktikan kepada diri sendiri adalah sesuatu usaha yang sangat istimewa hadiah kepada diri sendiri...



**MENGAPA RASA RENDAH DIRI**



Sabenarnya rasa rendah diri juga tidak akan muncul, melainkan jika seseorang itu membandingkan keadaan diri dengan keadaan yang ada pada orang lain. Jika keadaan dirinya itu dirasakan lebih rendah atau keadaan orang yang dibandingkan itu dirasakan lebih baik daripadanya, dia akan merasakan kekurangan yang ada pada dirinya sebagai kelemahan yang menyebabkannya berasa rasa rendah diri. Ini akan menghilangkan keyakinan dalam diri.

Caranya jangan suka membandingkan kejadian atau kedudukan sendiri dengan orang lain. Perangai suka membandingkan diri dengan orang lain juga punca yang mendorong rasa rendah diri. Gunakan segala kelebihan yang ada dalam diri dan jadikannya sebagai kekuatan yang mampu merangsang pertumbuhan diri bagi mencapai kejayaan. Tolonglah diri sendiri untuk maju dan jangan biarkan diri binasa oleh kerana kejahilan sendiri. Jangan mengalah pada perkara yang sepatutnya kita tidak perlu mengalah.

Ingat ada beza perasaan rendah diri dengan sifat merendah diri. Maka jangan rasa rendah diri pada kekurangan yang ada dalam diri, sedangkan kita mampu merubah kekurangan itu.
 

Untuk memajukan diri , mesti dicapai dengan usaha gigih dengan keinginan  melihat perubahan diri sebagai satu kemajuan. Dalam Islam, tuntutan untuk berubah mencapai kemajuan memang sudah sedia ada sebagaimana menurut firman Allah bermaksud: "Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri."  (Surah al-Rad, ayat 11)

**RENUNGAN BERSAMA**

" Merendah dirilah seperti bintang di dalam air ; jangan meninggi seperti asap
  walaupun ia berada rendah di tanah."
 Kitab Tanwirul Qulub...

Sabda Rasulullah s.a.w HR Ahmad,Abu Ya'la :
" Kami para Nabi adalah manusia yang paling berat mendapat cubaan, kemudian begitulah
seharusnya, seorang hamba akan mendapat cubaan sesuai dengan kekuatan imanya,maka
jika ia seorang yang teguh imannya, beratlah cubaan baginya dan jika ia dalam keimanannya
lemah, maka ringanlah cubaan baginya "


Perasaan rendah diri itu adalah lahir atas beberapa sebab; di antaranya merasa takut kepada
kekuasaan Allah Ta'ala, janji-janji ancamanNya bagi mereka yang ingkar di samping menaruh
pengharapan akan pengampunan dan keredhaan dariNya
( khauf dan roja' ) .

Kekurangan diri dari segi harta , ilmu dan keadaan fizikal seseorang itu juga akan mengundang
perasaan yang sama.


Tekanan perasaan akibat dari masaalah yang berlaku dalam keluarga dan masaalah peribadi
turut juga menjadi faktor seseorang itu merasa rendah diri.


Menyemak diri :
" Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap
jiwa memerhatikan apa yang telah diperbuatkannya untuk hari esok (akhirat) "

Surah Al-Hasyr ayat 18 

Kita perlu muhasabah , menilik pada diri kita sendiri akan segala kesalahan kepada manusia dan
juga kepada Allah Ta'ala. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang; menerima taubat dari
hamba-hambaNya.
Jika kita tilik diri kita masih kekurangan amal dan ibadah; maka mulakanlah usaha mencari dan
menambah ilmu.

Melatih diri :
" dan orang-orang yang mengerjakan apa yang mereka kerjakan, pada hal hati mereka
takut (kepada Allah) "
Surah Al-Mukminun ayat 60

Amal ibadah yang dilakukan kerana tuntutan agama perlulah kita pertahankan walaupun ganjil
pada pandangan masyarakat kerana ia dapat melatih diri kita untuk membiasakan jiwa untuk
menerima kebenaran.


An Nahlu ayat 50:
Mereka takut pada Tuhannya yang berkuasa ke atas mereka "

Teguhkan dirimu :
"dan janganlah orang-orang yang tiada menyakini (kebenaran ayat-ayat Allah)
membuat engkau resah gelisah "
Surah Ar-Rum ayat 60

Hati jadi tenang :
" Dialah yang menurunkan ketenangan dalam hati orang-orang mukmin " Surah Fath ayat 4

Usahlah merasa rendah diri kerana sesuatu selain pada Allah Ta'ala jua
"Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam hatinya "
Surah Hud ayat 31.

Firman Allah lagi dalam Surah Thoha ayat 84 :
" dan aku bersegera kepada Mu, Wahai Tuhanku, agar Engkau redha "










Rendah diri bersimpul tawaddu'... menjana ketaqwaan menuju Allah....
Redha Rabbani hati menuntut.... iman subur pada hati yang rendah.....

No comments:

Post a Comment

ulaskan komitmen anda disini...terima kasih..